Anti-skid slijtlaag testvak Woensdrecht

Nieuwe generatie anti-skid slijtlaag getest op vliegbasis Woensdrecht

Project Overzicht

Project: Testvak anti-skid slijtlaag
Locatie: Vliegbasis Woensdrecht
Systeem: Anti-skid slijtlaag met Esha Seal 2C als bindmiddel
Opdrachtgever: Rijksvastgoedbedrijf, dienst vastgoedbeheer afdeling expertise en realisatie
Uitvoering: Esha Infra Solutions bv, Frans Nooren B.V.
Opleverdatum: Oktober 2012


Achtergrond

Op start- en landingsbanen van luchthavens is het belangrijk dat de stroefheid van het oppervlak onder alle omstandigheden in orde is. Daarom wordt daar een stroeve laag, zogeheten anti-skid, aangebracht. Tot op heden wordt daarvoor teerhoudend materiaal gebruikt, maar de overheid wil dat verbieden.

Uitdaging

Om tot een nieuwe generatie anti-skid te komen is de CROW werkgroep ‘Alternatieven voor teerhoudend anti-skid’ opgericht. Hierin nemen naast vertegenwoordigers van luchthavens en de overheid o.a. vertegenwoordigers van de TU Delft en Esha Infra Solutions plaats. In de werkgroep is gediscussieerd over de technische aspecten van anti-skid. Dit heeft geresulteerd in het verschijnen van het CROW rapport D13 ‘Specifications and test protocols for non-toxic runway surface dressings on airfields’. Vervolgens zijn op de TU Delft een aantal producten aan de nieuw opgestelde specificaties getoetst.

Oplossing

Een anti-skid slijtlaag met Esha Seal 2C als bindmiddel in combinatie met basalt split bleek aan de gestelde eisen te voldoen. Om de uitkomsten in de praktijk te kunnen toetsen is in 2012 door Frans Nooren b.v. op vliegbasis Woensdrecht een testvak met de Esha Seal2C slijtlaag aangebracht. Dit is de afgelopen drie jaar intensief getest. Vrijwel alle aspecten zijn onderzocht: Stroefheid, scheurgevoeligheid, weerstand tegen oplosmiddel en kerosine, wringingsweerstand, invloed van de-icing materiaal en de gevolgen van afterburners van F16’s. Na drie jaar blijkt het materiaal uitstekend te voldoen. De beheerders van de luchthaven waren uiterst tevreden. De proeven zullen op korte termijn worden opgeschaald.

Anti-skid slijtlaag  Anti-skid slijtlaag

Toepassingsgebied slijtlagen met Esha Seal 2C

De Seal 2C slijtlaag is niet alleen toepasbaar op luchthavens. Het materiaal is ook geschikt voor:
• zwaarbelaste locaties op wegen, bedrijfs-, industrie- en landbouwterreinen.
• antislip stroken op steigers en bruggen.
• rammelstroken.
• het aanbrengen van wegmeubilair op asfalt.
• zuur- en oliebestendige verhardingen

Meer informatie?

frontpage-link-icon Download het projectblad anti-skid slijtlaag met Eshaseal 2C (als pdf-bestand)

frontpage-link-icon Neem contact op voor meer informatie over de mogelijkheden van slijtlagen met Esha Seal 2C

 

    Bel of mail ons voor advies
    050-551 65 09

    infraverkoop.nl@bmigroup.com
    Advies?

    Uw adviseur is slechts één klik verwijderd.
    Klik hier

     

    Laatste nieuws

    Voorbereidingen asfaltseizoen in volle gang

    Lees meer...

    Herman Schutte nieuwe Managing Director BMI Benelux

    Lees meer...

    BMI Esha ontwikkelt 100% plantaardig bindmiddel voor asfalt

    Lees meer...

    Biologisch bindmiddel voor futureproof asfalt: Freebit

    Lees meer...

    Rijkswaterstaat valideert Pentack van BMI Esha voor onderhoud wegen

    Lees meer...

    NEN Veiligheisladder (SCL) certificaat voor BMI Esha

    Lees meer...
    Ruim 80 jaar ervaring in bitumen producten voor wegen