Nieuws Esha Infra Solutions

Veilige ZOAB randconstructie van Freesmij en Esha door RWS met hoogste score beloond

16-10-2017

Prijsvraag veilige randconstructie ZOAB

Rijkswaterstaat (RWS) is altijd op zoek naar nieuwe, betere oplossingen voor infra vraagstukken. Met een prijsvraag daagde RWS bedrijven uit om innovatieve ideeën te ontwikkelen voor een betere 2L-ZOAB randconstructie. De belangrijkste aanleiding hiervoor is de veiligheid van de weggebruikers. Het niveauverschil tussen asfalt en berm is vaak zo groot, soms wel tientallen centimeters, dat weggebruikers die per abuis met één of twee wielen in de berm zijn beland niet veilig en zonder schade de weg weer op kunnen rijden. Huidige randconstructies voldoen vaak niet aan de eisen die eraan worden gesteld. Het hoogteverschil met de berm mag volgens de Richtlijn voor het Ontwerp van Autosnelwegen 2014 Veilige inrichting van bermen (ROA 2014 VIB) maximaal 70 mm zijn onder een helling van 1:3., maar dit blijkt praktisch niet uitvoerbaar.

Winnende ZOAB randconstructie helpt in de berm belande weggebruikers veilig de weg weer op 

Inzending

Freesmij, specialist in frezen en asfalteren, en Esha Infra Solutions gingen samen de uitdaging aan. Ze ontwikkelden met bestaande technieken een veiliger randconstructie, die snel en eenvoudig kan worden toegepast. In het kort komt de ingezonden oplossing hier op neer: Direct nadat de toplaag van het 2L-ZOAB is aangebracht, wordt de rand grenzend aan de berm afgeschuind met een frees. De helling is flauwer dan de vereiste 1:3, omdat het hoogte verschil van 7 cm tussen het oppervlak van de verharding en de berm over ongeveer 35 cm wordt afgeschuind. Hierdoor ontstaat er een helling van 1:5 die aan de ROA 2014 VIB voldoet en het mogelijk maakt om op een veilige wijze terug te keren op de rijbaan. Om het gefreesde asfalt oppervlak te herstellen en beschermen wordt het behandeld met het milieuvriendelijke sealmiddel Roadrunner. Dit product voorkomt dat het asfalt gaat rafelen. Roadrunner is al gevalideerd door RWS.

prijsuitreiking-prijsvraag-rws

Winnend ontwerp

In totaal heeft RWS 10 inzendingen ontvangen. De jury heeft deze beoordeeld op diverse criteria, waarvan ‘veilig en eenvoudig terugrijden op de rijbaan’ en ‘beperken van uitvoeringshinder’ de belangrijkste waren. De door Freesmij en Esha aangedragen oplossing is met de hoogste score gewaardeerd. Met de randconstructie van het samenwerkingsverband kan naar verwachting veilig en gemakkelijk teruggekeerd worden naar de rijbaan, omdat de oplossing volledig op hetzelfde niveau ligt als het bestaande wegdek en de constructie onder een helling van 1:5 wordt aangebracht. Bovendien zorgt de korte realisatietijd voor beperkte verkeershinder. Wanneer de extra benodigde tijd na het asfalteren wordt gebruikt voor productiecontrole van het asfalt en het aanbrengen van belijning is er over het algemeen geen extra tijd nodig. Verder werd de inzending beoordeeld als relatief goedkoop en algemeen toepasbaar. De oplossing is geschikt is om te worden uitgevoerd binnen een prestatiecontract, Design & Construct-contract (D&C) en nieuwbouwcontract alsook in een situatie met uitstroomconstructie. Vanaf eind augustus werken de winnaars hun oplossing verder uit, waarna een proefvak met de nieuw ZOAB randconstructie wordt gerealiseerd.

frontpage-link-icon  Meer informatie hierover? Neem contact met ons op.

frontpage-link-icon  Bekijk of download het productblad over Roadrunner (pdf)


Laatste nieuws

Winnend ontwerp prijsvraag RWS veilige randconstructie

Lees meer...

Standard Industries voltooit aankoop van Braas Monier en wordt wereldleider in dakbedekking

Lees meer...

Verbeterd membraan voor SAMI-asfaltwapening

Lees meer...

CO2 prestatieladder certificaat verlengd

Lees meer...

Testresultaten RWS en TNO met Esha materiaal op E & E Congress

Lees meer...
Deze website maakt gebruik van cookies. Als u onze website bezoekt gaat u akkoord met deze cookies. Lees hier meer informatie
Ruim 80 jaar ervaring in bitumen producten voor wegen